آگهی

آیا با قوانین درج آگهی آشنا هستید؟_ بخش اول

در این نوشتار با آئین نامه و مقررات مربوط به درج آگهی که گزیده ای از قوانین و بخشنامه های وزارت ارشاد در خصوص آگهی نامه های تبلیغاتی است، آشنا می شویم.

الف – آگهی های تبلیغاتی باید با موازین شرعی و قانونی کشور منطبق باشد
ب – آگهی گیرنده موظف است هنگام پذیرش آگهی هویت فرد را احراز نموده و سفارش دهندگان باید مستندات لازم قانع کننده و قانونی را برای ادعاها و استدلال های موضوع آگهی را داشته باشند و مستندات خود را به کانون تبلیغاتی ارائه نمایند . ( از جمله تصویر مجوز های فعالیت )
ج – آگهی نباید حاوی مطالب و تبلیغ خلاف واقع باشد :

نوع تخلف در خصوص مطالب تبلیغاتی
۱ استفاده از مطالب گمراه کننده و ادعاهای غیر قابل اثبات مانند : تنهاترین ، بهترین ، تخصصی ترین و …
۲ استفاده از صفات اغراق آمیز مانند : کاملا بهداشتی ، صد در صد تضمینی و …
۳ استفاده از صفات تفصیلی و عالی بصورت صریح و یا هر شیوه ای در نگارش به منظور القای مفهوم برتر و برترین بدون تایید مراجع ذیصلاح
۴ بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دادن خدمات و کالاهای دیگران
۵ تقلید از ساختار ، متن ، شعار ، تصاویر و یا شباهت های تبلیغات تجاری محصولات دیگر که مصرف کننده را فریب دهد و گمراه کند.
۶ استفاده از اسامی ، عناوین و نشان افراد و موسساتی که دارای شهرت هستند به نحوی که مصرف کننده را فریب دهد.
۷ ارتکاب و یا ترک فعل که سبب فریب مخاطب از نظر کمیت و یا کیفیت گردد.
۸ تبلیغ فراتر از واقعیت کالا و یا خدمات مورد نظر
۹ عدم ارائه اطلاعات دقیق ، صحیح و روشن کالا و یا خدمات
۱۰ استناد به تائیدیه هایی که تاریخ اعتبار آنها منقضی و یا به هر دلیل معتبر نیستند
۱۱ استناد به تقدیر نامه ، جایزه و گواهی صادر شده از مراکز رسمی فرا تز از متن آنها
۱۲ استناد به منابع و مراجع خارجی در تبلیغ محصولات داخلی بدون تایید مراجع ذیصلاح
۱۳ استفاده ابزاری از زنان ، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا می کنند
۱۴ تبلیغاتی که مروج عقاید خرافی ، فساد و یا مخالف ادیان رسمی باشد
۱۵ تبلیغاتی که موجب توهین به ادیان رسمی ، رسوم ، قومیتها ، لهجه ها و گویش های مختلف شود
۱۶ تبلیغاتی که سبب رنجش اشخاصی که از برخی معلولیت های و بیماریها رنج می برند می شود
۱۷ آگهی نباید تداعی کننده ترجیح بین جنس مذکر و مونث باشد
۱۸ استفاده از کودکان برای معرفی کالا وخدماتی که انتظار مصرف و یا بهره مندی از خدمت یا خرید آن توسط ایشان نمی رود
۱۹ تبلیغ کالاها ، خدمات و مصنوعات بیگانه در صورتی مجاز است که عرضه و فروش آن در داخل کشور ممنوعیت قانونی نداشته باشد
۲۰ تبلیغ کالاها ، خدمات و مصنوعات کشورهای بیگانه نباید تولیدات داخلی را بی ارزش نشان دهد

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا